پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
نحوه شستشو و مراقبت از برس

مراقبت از برس های کارواش – بخش دوم

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

ترمیم یا تعویض برس کارواش

ترمیم یا تعویض؟

علت خرابی برس در دستگاه های کارواش اتوماتیک اغلب می‌تواند برخورد یک ماشین، یا سرویس و نگهداری نامناسب باشد. البته گاهی اوقات نیز خودروهایی با اشکال غیر عادی و آینه‌های خیلی بزرگ می‌توانند موجب گیر کردن رشته‌های برس و پاره شدن سریع آنها شوند. ماشین‌هایی با تجهیزات عجیب و غریب نیز در صورت گیر کردن برس به این تجهیزات و آزاد نشدن آن، می‌توانند موجب پاره شدن برس شوند.

داشتن برس‌هایی با طراحی مهندسی و حلقه‌های کوچک و قابل تعویض، به اپراتور اجازه می‌دهد تنها حلقه‌های آسیب‌دیده را با یک هزینه بسیار کمتر تعویض نماید. اگر شفت برس در وضعیت مناسبی باشد، حلقه‌های برس بدون مشکل و به راحتی از شفت خارج می‌شوند. اما زمانی که در شفتِ برس سائیدگی، ترک یا آسیبی مشاهده شود، لازم است که شفت سریعاً تعویض گردد تا آسیبی به خودروی مشتریان وارد نشود.

نصب شفت‌ آلومینیومی با کیفیت و مقاوم در برابر خوردگی که با حلقه‌های برس مورد استفاده نیز همخوانی داشته باشد، می‌تواند طول عمر آن را افزایش دهد. اگرچه طول عمر 10 سال یا بیشتر برای شفت‌ها چیز عجیبی نیست، اما همه آلومینیوم‌ها چنین طول عمری نخواهند داشت. اگر کیفیت شفت و حلقه‌های برس به اندازه کافی بالا باشد، حلقه‌ها به نرمی و آسانی بر روی شفت سوار و پیاده می‌شوند. اگر بتوان حلقه‌های برس معیوب را بدون نیاز به تعویض شفت تعویض نمود، در هزینه و وقت صرفه‌جویی خواهد شد.

یکی دیگر از آسیب‌هایی که می‌تواند به شفت وارد شود تاب برداشتن آن است. این اتفاق می‌تواند در اثر بی احتیاطی یک راننده و وارد شدن ضربه از سوی یک خودروی در حال حرکت به شفت ایجاد شود. در صورتی که شفت آلومینیومی متحمل ضربه نسبتاً سنگینی گردد، توازن چرخش آن به هم خورده و همین اتفاق باعث ایجاد مشکلات بعدی می‌شود. با توجه به اینکه در اکثر دستگاه‌های کارواش اتوماتیک، میزان فشار برس بر روی بدنه خودرو با مقدار جریانی که موتور چرخاننده در هر نقطه می‌کشد سنجیده می‌شود، عدم توازن در چرخش می‌تواند موجب کم و زیاد شدن میزان فشار و ایجاد خسارت احتمالی بر ماشین گردد.

برس های شستشوی مکانیزه

همچون همه انواع برس های کارواش، برس‌های شستشوی مکانیزه نیز در صورتی که همراهشان از ماده شوینده یا کف برای ایجاد لغزندگی استفاده نشود، خیلی سریع از بین می‌روند. بعلاوه، استفاده نامناسب نیز می‌تواند عامل تعیین کننده‌ای باشد، خصوصاً اگر از این برس‌ها برای نظافت قطعات داخل کاپوت خودرو استفاده شود. به گفته متخصصین امر، در صورتی که طول رشته‌های این نوع برس‌ به کمتر از 5 سانتی‌متر برسد، نیاز به تعویض آن خواهد بود.

با این حال، بسته به نوع مواد تشکیل دهنده برس، عوامل دیگری نیز می‌تواند شما را مجبور به تعویض آن کند. برای مثال، در مورد برس‌های مصنوعی، حتی اگر طول رشته‌های برس بیش از 5 سانتی‌متر باشد، خمیده و دفرمه شدن رشته‌های برس تعویض آن را به امری الزامی تبدیل می‌نماید.

برس‌های مصنوعی ساخته شده از نایلون، پلی‌استر و پلی‌پروپیلن، معمولاً رشته‌های کوتاه‌تر و تراکم پایین‌تری دارند. بنابراین این برس‌ها سریعاً فرسوده می‌شوند، چرا که رشته‌های آنها خمیده شده و معمولاً دیگر به حالت اولیه خود بر نمی‌گردند. زمانی که یک برس مصنوعی خمیده می‌شود، زمان تعویض آن فرا می‌رسد. البته ممکن است که بتوان همچنان از آن استفاده کرد، اما دیگر تأثیر نظافتی قبل را نخواهد داشت و استفاده از آن نیز چندان حرفه‌ای به نظر نمی‌رسد.

از سوی دیگر، برس‌های ساخته شده از موی طبیعی حیوانات، قدرت خمیده شدن و برگشت فوق‌العاده بالایی دارند و تماس نرم‌تری نیز با سطح بدنه خواهند داشت. الیاف طبیعی پس از 90 درجه خمیده شدن بسیار بهتر به حالت اولیه بر می‌گردند و تقریباً هم همیشه این اتفاق می‌افتد.

نکته دیگر اینکه برس‌های شستشوی مکانیزه، نسبت به برس های دستگاه کارواش اتوماتیک نیاز به نگهداری و سرویس بیشتری دارند.

این نوع برس‌ها نیاز به بررسی روزانه دارند تا در صورت وجود هرگونه روغن، لجن و یا آسیب بر روی آنها سرویس لازم بر رویشان انجام شود. به طور عمومی امکان شستشوی برس‌های شستشوی مکانیزه با ماده چربی‌زدا، مایع ظرفشویی و شوینده‌های چند منظوره وجود دارد. اسپری WD-40 نیز گزینه مناسبی برای پاک کردن چربی و روغن از سطح برس است، به شرطی که حتماً پس از استفاده از آن، برس را کاملاً با آب شستشو دهید.

در انتها نیز می‌توان به نگهدارنده برس به عنوان یک قطعه تعیین‌ کننده‌ در طول عمر آن اشاره نمود. باید مطمئن شوید که نگهدارنده، به رشته‌های برس اجازه نمی‌دهد که با سطح دیوار در تماس باشد. چرا که نه تنها این اتفاق باعث از بین رفتن تدریجی این رشته‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند شن، ماسه یا سنگ ریزه را از دیوار به برس منتقل نموده و موجب آسیب به رنگ ماشین شود.‌

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید