پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
ماشین شوی

چند نکته مهم در مورد زمان مناسب جهت شستشوی خودرو

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

عبارت ” لطفا مرا بشویید ” بر روی برخی از خودرو های کثیف سطح شهر مشاهده می شود. اگر شهروندی این عبارت را بر روی خودروی شما بنویسد، وضعیت نگران کننده بوده به گونه ای که بر روی منزلت اجتماعی شما نیز تاثیر گذار است. اما به هر حال تراکم امور روزانه و لزوم انجام کار های به ظاهر مهم تر موجب می شود تا افراد کم تر برای شستشوی خودرو خود زمان بگذارند. در حالیکه شستشوی خودرو بطور منظم و دقیق از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و مزایای متعددی را فراهم می نماید. در این مقاله به این مزایای تمیز نگه داشتن اتوموبیل، زمان مناسب جهت شستشوی خودرو در فصول مختلف و انواع روش های شستشو و دستگاه های ماشین شوی از روش های دستی تا مراکز کارواش پرداخته می شود.

اهمیت شستشوی خودرو

شستشوی خودروبرخلاف تصور عموم مردم، شستشوی خودرو فقط از نظر زیباشناسی اهمیت ندارد بلکه به حفظ ارزش و کیفیت وسیله نقلیه کمک می نماید. در واقع آلودگی، جرم ، فضولات پرندگان ، آلودگی هوا و نمک جاده ها در دراز مدت به رنگ بدنه خودرو آسیب رسانده و سطوح فلزی را دچار زنگ زدگی می کند. بنابراین با شستشوی منظم اتوموبیل به کمک روش های دستی یا ماشین شوی ، وسیله از آسیب های احتمالی در امان بوده و ارزش مالی آن حفظ می گردد.

 

 

انواع آلودگی های برجای مانده بر روی سطح خودرو

اهمیت استفاده از دستگاه ماشین شویسطح بدنه و شیشه های خودرو در اثر عوامل مختلف آلوده شده و نیازمند شستشو می باشد. لایه ای از پشه های باقی مانده بر روی جلوی ماشین، یکی از انواع این آلودگی ها است. این لایه آلودگی باعث می شود رنگ خودرو به خوبی قابل مشاهده نباشد. گل و لای باقی مانده بر روی رینگ ها در اثر تردد در جاده ها، گرد و خاک نشسته بر روی سطح شیشه ها بخصوص شیشه عقب و جلو و گل و لای بر جای مانده بر روی بدنه از دیگر آلودگی های سطح خودروست که می بایست از بین بروند.

 

 

زمان شستشوی اتوموبیل در شرایط مختلف

عوامل مختلفی را می بایست برای تعیین زمان شستشوی ماشین در نظر گرفت که در ادامه به ان ها پرداخته می شود.

شرایط محل زندگی

تمیز نمودن اتوموبیلهر مکانی با توجه به نوع آلودگی ها و شرایط محیط دارای آلودگی های مخصوص به خود می باشد. محیط های صنعتی یا شهری اغلب دارای آلودگی هوای ناشی از کارخانجات و خودرو ها هستند. این نوع آلودگی ها در ترکیب با فضولات پرندگان موجب پوسیدگی رنگ بدنه اتوموبیل می شوند. در نتیجه افراد ساکن در این محیط ها می بایست بطور هفتگی سطح خودروی خود را شستشو دهند. بعلاوه آلودگی های هوا در ترکیب با باران بصورت اسیدی در آمده و بنابراین می بایست بعد از بارش باران فرآیند آبکشی اتوموبیل انجام گیرد. در محیط های جنگلی یا دارای درخت مانند خیابان های شهر ها، صمغ درختان ممکن است بر روی بدنه ریخته شود. این آلودگی ها به رنگ بدنه آسیب می رساند. در مناطق ساحلی نیز انتقال ماسه ها از ساحل در صورتی که به مدت طولانی باقی بماند ، می تواند موجب زنگ زدگی قسمت های داخلی بدنه خودرو شود. در تمامی موارد ذکر شده ، شستشوی هفتگی خودرو مناسب می باشد.

 

میزان تردد

اگر اتوموبیل بصورت روزانه استفاده می شود ، بدنه و شیشه ها با حجمی از آلودگی مواجه شده که موجب تغییر رنگ بدنه و یا پوسیدگی رنگ می شود. آلودگی هایی چون فضولات پرندگان در دراز مدت به بدنه چسبیده بطوریکه جدا کردن آن ها بدون آسیب به خودرو غیر ممکن است. در صورت آلوده شده خودرو به این نوع آلودگی ها، شستشوی هفتگی بهترین گزینه می باشد. اما اگر بدنه اتوموبیل بطور محدود در معرض این نوع آلودگی ها قرار می گیرد، شستشوی ماهانه یا دو بار دو ماه کافی به نظر می آید.

آب و هوا

زنگ زدن بدنه خودروگرما ، آسیب های ناشی از آلودگی هایی چون فضولات پرندگان را تشدید کرده بطوریکه تابش مستقیم نور آفتاب به آن ها موجب از بین رفتن لایه محافظ بدنه اتوموبیل می گردد. از طرف دیگر وجود رطوبت می تواند زنگ زدن خودرو را سرعت ببخشد. اگر آب و هوای محیط به شدت آفتابی ، بارانی یا برفی است ، شستشوی هفتگی پیشنهاد می شود.

 

 

 

محل نگهداری از خودرو

همانطور که واضح به نظر می آید، اگر خودرو در یک گاراژ سرپوشیده نگهداری شود، از بیشتر آلودگی ها در امان می ماند و کم تر به شستشو نیاز پیدا می کند. اما اگر وسیله نقلیه شما در طول روز در فضای بیرونی و بدون کاور پارک می شود، شستشوی هفتگی ضرورت پیدا می کند.

 

انواع مختلف ماشین شوی

کارواش اتوماتیکبرای شستشوی خودرو می توان از روش های دستی یا ماشین شوی استفاده نمود. روش دستی توسط سطل آب و تی بوسیله مالک خودرو یا فرد دیگر انجام می شود. این روش وقت گیر بوده و تنها برای شستشوی سطحی روزانه مناسب است. کارواش دستی ، راه کار دیگر تمیز نمودن خودرو می باشد که با استفاده از تجهیزات پاشش آب و مواد شوینده ، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به روش قبلی داشته و زمان عملیات را کاهش می دهد. اما نسل جدید و پیشرفته تجهیزات ماشین شوی ، کارواش اتوماتیک می باشد. این دستگاه های اتوماتیک شستشوی خودرو ، بطور مکانیزه عملیات های مختلف آبکشی ، پاشش فوم ، شستشو و خشک کردن را انجام می دهند. سرعت بسیار بالا ، دقت عملیات و عدم آسیب رسانی به وسیله  و کیفیت عالی از مزایای کارواش اتوماتیک می باشد.

 

لینک های مفید :

دستگاه کارواش : تجهیزات شستشوی خودرو

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید