پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
حذف فضولات پرندگان از بدنه خودرو

حذف اثر حشرات و فضولات پرندگان از سطح خودرو

این مطلب رو به اشتراک بگذارید
حذف اثر حشرات از بدنه ماشین
پاک کردن حشرات و فضله پرندگان

شاید نبود دسته‌های حشرات در جاده‌ها در طول فصل زمستان، مخصوصاً برای افرادی که مجبور به مسافرت‌های پی در پی هستند خوشایند باشد، اما حتی اولین روز بهار نیز می‌تواند با بازگشت این جانوران مشکل آفرین به شیشه، سپر و سطح بدنه ماشین همراه شود. این اتفاق بهاری، افزایش مشتریان کارواشی که به دنبال پاک کردن آسان اثر حشرات مرده و خشک شده از ماشین خود هستند را تضمین می‌کند.

با این وجود، کارواش‌داران می‌دانند که پاک کردن کامل اثر حشرات چسبیده به سطح ماشین‌ها همواره امری چالش بر انگیز هست. در این مقاله به بررسی توصیه‌های متخصصین صنعت کارواش در این خصوص می‌پردازیم.

روبرو شدن با چالش

اگر بخواهیم ابتدا با مبانی این بحث آشنا شویم، باید عنوان کرد که عموماً در طبیعت، حشرات مرده اسیدی هستند و باید در سریعترین زمان ممکن از سطح ماشین پاک شوند. اگر این کار بی‌درنگ انجام نشود، حشرات چسبیده می‌توانند آسیب برگشت‌ناپذیری به سطوح رنگی وارد نمایند. پاک کردن اثر حشرات نیازمند ترکیبی از ماده شیمیایی مناسب و نیروی مکانیکی برای پیش‌شستشو و شستشوی صحیح سطح خودرو است.

مواد شیمیایی تخصصی طراحی شده برای این منظور نیاز اول را برطرف می‌کنند، اما استفاده از این مواد باید با برس‌زنی دستی یا استفاده از تجهیزات نظافتی مخصوصی همراه شود تا دومین نیاز عنوان شده نیز تأمین گردد. همچنین استفاده از دستگاه کارواش اتوماتیک هم می‌تواند گزینه مناسبی در انجام این عملیات نظافتی باشد.

به اعتقاد متخصصین حوزه نظافت خودرو، فرآیند حذف اثر حشرات، متمرکز بر سه فاکتور مهم است. این فاکتورها عبارتند از نحوه استعمال ماده شیمیایی، اعمال اصطکاک و تخصیص زمانِ ماند.

-استعمال ماده شیمیایی

استفاده از مواد کارواش مخصوص باید به میزان مناسب و با پوشش کامل سطوح مورد نظر همچون سپرها، آینه‌ها و شیشه‌ها انجام شود تا اثرگذاری مناسبی داشته باشد. انجام این کار می‌تواند به کمک تجهیزات مخصوصی همچون مخازن پاشش دارای فشار پرکن دستی صورت گیرد. طبیعتاً همانطور که استفاده کم ماده مخصوص نتیجه مطلوب مورنظر را به دنبال ندارد، پاشش بیش از حد آن نیز علاوه بر دشواری شستشو، نتیجه‌ای جز هدر دادن این ماده به همراه نخواهد داشت.

-اعمال اصطکاک

در بخش اعمال اصطکاک مناسب در این عملیات، آن چیزی که بیشتر دارای اهمیت است کیفیت نیرویی است که به سطح خودرو وارد می‌شود نه نوع برس مورد استفاده. اپراتور چه از یک دستمال برای این کار استفاده کند و چه از اسفنج و چه برس، مطمئن شدن از اعمال نیروی کافی و مناسب بر سطوح مورد نظر بسیار مهم است.

-زمانِ ماند

کارواش‌ها همواره به دنبال افزایش سرعت شستشوی خودرو هستند. با کاهش زمان شستشو، زمانِ ماند اختصاص داده شده برای نرم شدن حشرات نیز کاهش می‌یابد. اگر سرعت کار کارواش افزایش پیدا کند، باید قدرت مواد شیمیایی حذف اثر حشرات نیز افزایش یابد، اما نسبت ترکیب ماده مورد استفاده با آب نباید از مقادیر پیشنهادی تولید کننده تجاوز نماید.

متخصصین دریافته‌اند که در پاک کردن اثر حشرات، مواد شیمیایی با PH بالا برای شروع عملیات شستشو بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. حشرات، فضله پرندگان، چربی‌ها و … به نظر بزرگترین چالش شستشو در هر یک از اشکال شستشوی خودرو در کارواش‌ها هستند و محققین همواره به دنبال طراحی یک روش بهتر، سریعتر و به صرفه‌تر برای خلاص شدن از شر این چالش‌ها بوده‌اند.

ملاحظات شیمیایی

نوع حشرات یافت شده در یک منطقه می‌تواند در انتخاب ماده شیمیاییِ کاربردی مؤثر باشد. تولید کنندگان مواد شیمیایی از هر دو نوع مواد اسیدی و قلیایی برای تولید پشه‌شوی استفاده می‌کنند. حشرات چسبیده روی سطح، بر اساس درجه PH ماده شیمیایی مورد استفاده، میزان نرم شدن و جدا شدن متفاوتی خواهند داشت. بعضی حشرات در PH بالا بهتر حل می‌شوند و بعضی دیگر به مواد با PH پایین پاسخ بهتری می‌دهند.

بیایید بررسی دقیق‌تری در خصوص ساختار شیمیایی این موجودات داشته باشیم. اسکلت خارجی بدن بسیاری از حشرات از کیتین (یک ساختار سرشار از پروتئین) تشکیل شده و درون بدن آنها نیز پر از یک مایع اسیدی به نام همولنف است که سرشار از آنزیم‌های گوارشی است. این ترکیب موجب می‌شود حشرات مرده با قدرت فوق‌العاده‌ای روی سطوح مختلف خودرو بچسبند.

وقتی که این جانوران در دماهای بالا بر روی خودرو می‌چسبند، گرمای سطح، بیشتر مایع بدن حشره را تبخیر نموده و موجب افزایش غلظت بقایای ماده اسیدی باقی مانده می‌شود و قدرت تخریب آن را افزایش می‌دهد. همچنین با گذشت زمان، پروتئین زنجیره‌های پرقدرتی را نیز با سطح زیرین خود تشکیل می‌دهد که جدا کردن آن را سخت‌تر می‌کند.

اسپری پاک کننده اثر حشرات از بدنه خودرو با کیفیت می‌توانند به سرعت در نقاط موضعی اسیدی نفوذ کنند و پیوند فیزیکی شیمیایی بین باقی‌مانده‌های حشره با سطح خودرو را تضعیف نمایند. پیش‌شستشوی به موقع خودرو به کمک پشه‌شوی‌های تخصصی می‌تواند موجب اثربخشی بیشتر این مواد و پاک شدن بهتر این کثیفی‌ها شود.

 

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید