پیشرو پاکران
در حال بارگزاری...
×
تاسیس کارواش مدرن

چگونه یک کارواش مدرن تاسیس کنیم؟ قسمت اول

این مطلب رو به اشتراک بگذارید

صنعت کارواش از جمله صنعت هایی است که همواره رو به رشد بوده و به لحاظ اقتصادی از کاری پر سود است. اگرچه می توان با داشتن حداقل هایی این کسب و کار پر سود را راه اندازی و بهره برداری کرد اما افزایش روز افزون رقبا سبب می شود تا همواره کارواش داران در پی ایجاد مزیت رقابتی در کارواش خود باشند. شاید از مهم ترین مزیت های رقابتی در کارواش ها به توان به حذف انعام اشاره نمود. اما انعام گرفتن فقط یکی از نقاط ضعف یک کارواش است و در کنار آن می توان به نامرتب و کثیف بودن محیط کارواش، عدم وجود تجهیزات مناسب برای یک شستشوی سریع  و با کیفیت و همچنین عدم وجود فضای مناسب برای زمان انتظار مشتریان کارواش اشاره نمود. در جدید ترین تحقیقات به عمل آماده پس از انعام گرفتن کارگران، کثیفی و عدم رعایت اصول بهداشتی نظافت خودرو مهم ترین دغدغه مشتریان کارواش است. فقط کافی است با اضافه کردن چند تجهیز جدید، نظافت مرتب و با برنامه در کنار حدف انعام، یک کارواش مدرن و به روز با استاندارد های اروپایی داشته باشیم. در این راستا خواندن و بررسی یک طرح توجیهی کارواش دقیق و کارآمد می تواند به برنامه ریزی تاسیس کارواش کمک شایانی نماید.

 

برای تاسیس یک کارواش مدرن به چه تجهیزات و لوازمی نیاز داریم؟

تجهیزات مدرن برای راه اندازی کارواش
تجهیزات مدرن برای راه اندازی کارواش

بوم سقفی یکی از مهم ترین تجهیزات کارواش

وجود شیلنگ کارواش بر روی زمین و کشیدن آن  در جهات مختلف به منظور شستشوی خودرو علاوه بر ساختن محیطی نامرتب و کثیف موجب فرسودگی و از بین رفتن شیلنگ کارواش نیز می شود.اگرچه معمولا کارواش داران به منظور صرفه جویی در مخارج کارواش از شیلنگ های سنگین سیم دار استفاده می کنند اما این نکته فقط وقفه کوتاه در زمان تعویض شیلنگ ایجاد می نماید. همچنین عبور ناگهانی خودرو از روی شیلنگ نیز به پمپ و واترجت کارواش فشار زیادی را اعمال می کند که می تواند عمر یک واترجت را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. علاوه بر تمامی مواردی که با آنها اشاره شد، احتمالا برخورد شیلنگ سنگین به بدنه خودرو  و ایجاد خسارت های گاها سنگین از دیگر معایب استفاده از شیلنگ های مرسوم در کارواش است. اما راهکار چیست و برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

بوم سقفی کارواش
بوم سقفی کارواش

استفاده از بوم های سقفی که امروزه در تمامی کارواش های اروپایی بسیار مرسوم و متداول است علاوه بر اینکه  به طور کلی تمامی مشکلات اشاره شده را رفع می نماید به زیبایی و همچنین سهولت در شستشوی خودرو نیز کمک شایانی می نماید. این تجهیز به سقف کارواش متصل شده و جریان خروجی آب فشار قوی را از سقف به  سمت محل شستشو هدایت می نماید. همچنین به علت اتصال شلینگ به این تجهیز و چرخش 360 درجه آن، شستشوی خودرو بسیار ساده و سریع صورت می گیرد. کشیده نشدن و عدم برخورد شیلنگ به زمین نیز سبب می شود تا بتوان از شلنگ های سبک تر استفاده نمود. استفاده از این شلینگ های سبک نیز علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، افزایش ایمنی در شستشو را نیز در پی دارد.

در موادی که به علت کم بودن ارتفاع سقف و یا سایر مسائل فنی امکان استفاده از بوم سقفی وجود ندارد، استفاده از شیلنگ جمع کن توصیه می شود. شیلنگ جمع کن به صورت دستی و اتوماتیک تولید و ارائه شده اند.

 

شیلنگ کارواش

شاید مصرفی ترین کالای کارواش های سنتی، شیلنگ های سنگین و سیم دار است که علاوه بر هزینه های گزاف و گاها سرسام آور موجب آسیب به خودرو ها نیز می شود. شیلنگ کامفورت نسل جدید شیلنگ های بسیار سبک و مقوام هستند و چون در تولید این شیلنگ به جای سیم از نخ های مخصوص و با دوام استفاده شده است، هیچ آسیبی به بدنه خودرو وارد نمی کند و همچنین به دلیل سبک بودن این نوع شیلنگ، کار برای کارگر کارواش بسیار ساده می گردد.

 

لنس زیرشویی

شستشوی قسمت زیرین خودرو اگرچه در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود اما می تواند از مهم ترین قسمت های کارواش باشد. فراموش کردن شستشوی زیر خوردو موجب فرسودگی و از بین رفتن بدنه خودرو می گردد. به این  مهم باید در فصول سرد بیشتر توجه نمود چرا که نمک و شن پاشیده در کف جاده و خیابان به کف خودرو چسبیده و سرعت فرسودگی خودرو را به صورت چشمگیر افزایش می دهد. از راهکار های متداول برای زیرشویی خودرو استفاده از جک های هیدرولیک و چال سرویس است. باید دقت داشت گه کندن چال در بسیار از امکان همچون پاساژ ها و مراکز خرید امکان پذیر نیست و همچنین استفاده  از جک های بالابر در علاوه بر داشتن محدودیت در ارتفاع سقف در بسیار از موارد موجب وارد شدن خسارت های سنگین به خودرو گردیده است.

لنس زیرشویی انتخاب مناسب کارواش ها
لنس زیرشویی انتخاب مناسب کارواش ها

این در شرایطی است که هر دو روش بسیار پر هزینه برای کارواش داران خواهد بود. راهکار مناسب و مقرون به صرفه برای زیر شویی خودرو، استفاده از لنس زیرشویی خودرو می باشد. این لنس بدون نیاز به هیچ زیرساخت و یا وسیله اضافی در کارواش ها قابل استفاده است. طراحی ساده و ارگونیک این وسیله سهولت در استفاده و کاربری را در پی دارد. همچنین این تجهیز در مقایسه با هزینه کندن چال سرویس و یا خرید یک جک هیدرولیکی و یا پنوماتیک بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

 

 

در قسمت بعدی این مقاله به بررسی تجهیزات و لوازم مورد نیاز کف پاشی و فوم پاشی در یک کارواش مدرن و مکانیزه خواهیم پرداخت.

دیدگاهی یافت نشد

نظرتان را با ما در میان بگذارید